Rossi

Rossi

onsdag 7. april 2010

Besøk hos dyretolk

Etter et interessant foredrag av Sissel Grana i Hokksund for noen uker siden -bestemte jeg meg for å bestille en time og "prøve" dette.. Veldig skeptisk til om sånt virkelig er mulig -men samtidig veldig nysgjerrig og mye mer "overbevist" etter dette foredraget da hun fortalte en del om hvordan/hvorfor hun begynte med det -samt kom med mange eksempler fra sine "samtaler" med forskjellige dyr.

Ble litt ekstra venting da jeg fikk tlf på vei til Horten -om at de hadde dobbeltbooket og om jeg kunne komme en time senere..?! Var forsåvidt greit -siden Rossi hadde vært med på jobb og ligget i bur hele dagen -så vi kjørte ut til Løvøya som var rett ved der vi skulle -og gikk en deilig tur der. Fikk muligens litt ekstra "bonus-tid" pga denne utsettelsen/ekstra ventetida -for mot ca 50 min som var forespeilet på nettsiden deres -var vi inne i halvannen time! ;-)

Fikk servert en kopp te-og informasjon om at det sikkert kom til å bli en litt kjedelig stund for meg i starten -mens hun skulle starte kommunikasjon med Rossi. Jeg skulle ikke ta noe kontakt med han -men kunne kose med han dersom han kom bort og ville dette. Men -tok ikke lang tid før hun bare satt og flira og smilte.. og så kommenterte: Nei, for en herlig og positiv hund! Han var kjempeglad og såå fornøyd med alt -og ikke minst -han hadde en kjempestor selvtillit!!

Utover ble det en mer "dialog" -hvor hun stadig stoppet og kommenterte hva hun hadde skrevet ned -tilbakemelding hun hadde fått fra han på forskjellige ting. F.eks nevnte han tidlig at han var glad i å trene, tenke og arbeide! Han var klok -lærte fort, og ville trene masse!!! Litt kjedelig å repetere, men moro å lære nye ting! Glad i action, futt og fart. Hun nevnte imidlertid ingenting om agility -men derimot at han likte å jobbe med nesa -han hadde (der også!) en kjempe selvtillit: han kunne finne ALT! ;-) Men, jeg skjønner likevel ikke helt at hun nevnte nettopp dette med nese"trening" midt i dette med treninga -at det var dèt han likte å trene.. for dèt har vi jo aldri gjort.. Da hun etterhvert (først etter jeg nevnte agility) nevnte at han var litt øm i framlabbene -og dette ble forsterket ved trening..? ble jeg litt mer skeptisk på om det var ting han formidlet eller om det var hennes skepsis for agility-trening som kom mer og mer fram.. at hun "foretrakk" og ville "anbefale" nese-trening.. For når jeg leser igjennom det hun har notert ang trening -og ikke minst det han tidlig i samtalen nevnte (som ofte er det som opptar de mest) -så var det jo nettopp "agility"trening hun beskrev.. action, futt, fart -han ELSKER å trene, lære nye ting etc..

Ble ellers veldig overbevist utover samtalen (samt av å ha gått igjennom notatene i etterkant nå) -på at hun virkelig kommuniserte med Rossi. Kom mye beskrivelser av flere folk og dyr han er i kontakt med -som stemte utrolig bra! Flere ting selv ikke jeg var klar over -som viser seg å stemme.. Var jo som nevnt tidligere ganske skeptisk til om dette kunne være reelt.. kan de ikke lese en del ut fra kroppsspråk, min reaksjon/kommentarer etc, samt "gjetninger".. Men, dette følte jeg absolutt at ble motbevist, så alt i alt veldig fornøyd med at vi tok denne samtalen -selv om det ikke var noen spesiell "grunn" annet enn nysgjerrighet i denne omgang ihvertfall..

1 kommentar:

  1. Hørtes spennende ut, men jeg er utrolig skeptisk til sånne ting, samtidig som jeg også er ganske nysgjerrig!!!

    SvarSlett